28.8.2011

Karppiruokaa (Osa 2) - yleisestä sovittamisesta

Takaisin ruokapuolelle. Koska nelihenkisessä peheessämme on edelleen vain yksi karppaaja, on ruokajärjestelyissä oltava jonkin verran säätöä. Lähes vuoden harjoiteltuamme homma on kuitenkin lutviutunut aikas mukavasti uomiinsa ilman sen suurempia ruokatragedioita.

Olen laatinut oman vakituisen ostoslistan, jossa on seuraavia aineita:

Kukkakaali
Parsakaali
Keräkaali
Hapankaali
Pekoni ( Mahd. vähän lisäaineita)
Turkkilainen luomujugurtti
Avokadot
Voi
Kuohukerma
Smetana
Luomumunat

Mieheni, joka viimeaikoina on enemmän kaupassa käynyt, tsekkaa tämän listan ja jääkaapin sisällön yhteneväisyydet ja tuo minulle tarvittavat lisukkeeni. Listalleni kuuluu toki muut viherkasvikset ja marinoimattomat liha ja kala, mutta niitä meille ostetaan muutenkin, joten omaa listaani olen pyrkinyt pitämään kompaktina. Pähkinät ja öljyt (kylmäpuristettu kookos ja oliivi) ostan itse silloin tällöin ja herkutteluihini 85% suklaata.

Lisäksi minulla on satunnaisia leivontainnostuksia varten kaapissa steviaa, fiber huskya ja mantelijauhoja. Niillä pääsee kivasti alkuun, jos jotain oopsien tai mantelileivän tyylistä mieleni tekee. Varsinaisesta leivänhimosta päästyäni olen pystynyt kyllä varsin helposti pitämään lähes leivättömän linjani myös karppileipomusten kanssa.

Listalta on poistunut esimerkiksi majoneesi, koska valmismajoneeseissä on kiva kokoelma lisäaineita. Mitä vähärasvaisempaa, sitä enemmän lisäaineita - oletko huomannut? Tämä lisäaineherääminen tuli sen jälkeen, kun olin lukenut Mats-Eric Nilssonin "Petos Lautasella" - kirjan. Toki olin aiemminkin pyrkinyt välttelemään marinadeja, sitä Natriumglutamaattia (E621) ja Aspartaamia, mutta tuo kirja avasi silmiäni ihan kiitettävästi. Suosittelen.



Ilokseni on perheemme yleinen ruokalinja mennyt hienosti marinoimattomien ja vähälisäaineisten ruokien suuntaan. Toki parannettavaa vielä on, mutta suunta on ainakin oikea. Myös kevytlevitteet ovat kadonneet jääkaapista ja sieltä löytyy jo Oivariinia oman Voipakettini rinnalla. Saas nähdä, milloin Oivariinikin katoaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentteja???